De tijd van het zwarte schoolbord met krijtjes is echtwel voorbij. Tegenwoordig gebruiken de meeste scholen digiborden. Dat is eigenlijk een iPad op reuzenformaat. Ook in de kleutergroepen is het geweldig om ermee te werken.

Tekst: Karin van Breugel

Klassikaal gebruik

In de onderbouw wordt het digibord, een wit bord dat door de computer wordt aangestuurd, op allerlei manieren klassikaal gebruikt. Een paar voorbeelden:

  • Bij het voorlezen. Het prentenboek wordt geprojecteerd op het digibord. Zo wordt het bijvoorbeeld heel eenvoudig om in te zoomen op bepaalde details. Daardoor kunnen alle kinderen de tekeningen goed zien, zijn ze extra betrokken en ontstaat er meer interactie over het boek. Dat is goed voor hun woordenschat en verhaalbegrip.
  • Voor het vertonen van filmpjes, bijvoorbeeld over een thema. Of een leuk dansfilmpje, als de kinderen even hun energie kwijt moeten. Iedereen mag meedoen!
  • Voor oefeningen, zoals memory of sorteren. Op veel scholen mogen ouders ’s ochtends even mee de klas in. Als de leerkracht zo’n oefening heeft klaargezet, kun je het als ouder even samen met je kind gaan doen. Hartstikke leuk.
  • Voor foto’s. Veel kleutergroepen hebben een eigen knuffel, die bij alle kinderen een keertje komt logeren. In de logeertas zit vaak een dagboekje, waarin je kunt opschrijven wat de knuffel bij jullie thuis allemaal heeft meegemaakt. Als je foto’s maakt van de logeerpartij, kunnen alle kinderen die samen bekijken op het digibord. En je kind kan daar natuurlijk van alles bij vertellen.

DIGIBORD ALS WERKHOEK

In veel lesmethodes zitten leuke en leerzame materialen voor het digibord. Tijdens de speelwerktijd kunnen kinderen zelfstandig met het digibord aan de slag. De oefeningen en spelletjes kunnen ze alleen doen, maar ook in tweetallen of met een groepje. Elk kind kan op zijn eigen niveau aan de slag met het digibord. Niemand hoeft zich dus te vervelen en iedereen wordt maximaal uitgedaagd.

Zo handig! ‘In alle groepen is het digibord helemaal geïntegreerd in het onderwijs. Het is zoveel handiger dan het ouderwetse krijtbord, we kunnen eigenlijk niet meer zonder. De leerkrachten gebruiken het digibord bijvoorbeeld om een leerzaam filmpje te laten zien of als ondersteuning bij de instructie. De leerlingen werken er ook vaak zelfstandig mee. Zelfs de kleuters weten precies hoe ze het digibord kunnen bedienen. Dat is heel leuk om te zien!’ Hetty, directeur basisschool.

Méér leren ‘Het digibord maakt het onderwijs eigentijdser en aantrekkelijker. Via het digibord kun je bijvoorbeeld doorklikken naar allerlei illustraties, animaties, filmpjes, uitleg van moeilijke woorden, grafiekjes, tabellen en ga zo maar door. Het digibord biedt ook geweldige mogelijkheden om individueel maatwerk te leveren, want kinderen kunnen er op hun eigen niveau mee werken. Zo leren ze méér.’ Ronald, leerkracht groep 3.