‘Vanaf de eerste schoolweek zag ik Thom ook thuis veranderen. Hij leek wel chagrijnig, terwijl hij zei dat hij school leuk vond.’

Een heel ander kind?

‘Ineens kreeg ik regelmatig tasjes met natgeplaste broeken mee naar huis, terwijl ze al jaren perfect zindelijk was!’

Grote veranderingen zoals de overgang naar de basisschool hebben bij jonge kinderen vaak gedragsveranderingen tot gevolg. Veel ouders zien naast moeheid ook wat meer negatief gedrag thuis. Je kind ‘moet’ op  school best veel en leert nieuwe regels. Daardoor kan het thuis op zoek gaan naar de grenzen: hoe ver kan ik bij papa en mama eigenlijk gaan?

Blijf rustig, en houd vast aan de regels die je altijd al had, dan gaan dit soort fases snel weer voorbij. Ook een bekend fenomeen is dat kinderen in zulke spannende perioden een ‘stapje terug’ doen in bepaalde ontwikkelingen. Ze gaan bijvoorbeeld erg baby-achtig praten of plassen ineens weer in hun broek of bed. Ook hier geldt: geef er zo min mogelijk aandacht aan, het gaat vanzelf weer over als je kind zijn/haar draai op school heeft gevonden.

Blijf je langer signalen krijgen dat je kind moeite heeft met school? Praat er dan eens over met de leerkracht, die heeft vast vaker met dit bijltje gehakt en kan advies geven!