Ben je benieuwd hoe de schooldag van je kind eruit ziet en wat je kind allemaal gaat doen? Op deze pagina geven we je alvast een indruk van een dagje kleuterklas. Al doet elke school het natuurlijk wel op zijn eigen manier!

Tekst: Karin van Breugel

Zo gaat het straks in de kleuterklas

NAAR SCHOOL BRENGEN

Scholen mogen zelf hun schooltijden bepalen. De meeste beginnen ’s ochtends om halfnegen of kwart voor negen. Sommige scholen vinden het prima als je met je kind de klas ingaat. Je kunt dan bijvoorbeeld nog even samen een boekje lezen of de werkjes van je kind bekijken. Je kind is er vast trots op en wil er graag over vertellen. Als je ‘s ochtends in de klas bent, heb je ook gelegenheid om de leerkracht aan te spreken. Want soms zijn er dingen die je even wil delen. Misschien voelt je kind zich vandaag niet zo lekker, is het gisteravond laat geworden of is er iets bijzonders gebeurd. Het is fijn als de leerkracht dat weet! Er zijn ook scholen die de ouders bewust buiten de klas houden. Je brengt je kind dan tot de deur van de klas. En daar is ook zeker iets voor te zeggen. Want al die ouders in de klas zorgen natuurlijk voor een hoop drukte en voor leerkrachten is het dan lastiger om op tijd met hun dagprogramma te starten.

KRING

Als de bel gaat, begin de schooldag. Meestal zingen de kleuters eerst een begroetingsliedje en wordt besproken welke dag het is en wat ze die dag gaan doen. Daarna is er een kringgesprek. Op veel scholen heeft het kringgesprek op elke dag van de week een ander karakter. Op maandag is er bijvoorbeeld een weekendkring, waarin de kinderen mogen vertellen over al hun belevenissen in het weekend. Op de andere dagen is er bijvoorbeeld een taalkring, een rekenkring of een themakring.

HULPJES

Op veel scholen wijst de leerkracht ’s ochtends twee ‘hulpjes’ aan. De hulpjes mogen in de kring naast de juf of meester zitten en ze mogen de hele dag speciale taakjes doen. Ze delen bijvoorbeeld de rugzakjes uit als het tijd is om fruit te eten en misschien mogen ze zelfs wel als eerste op de skelter. Kinderen vinden het geweldig om hulpje te zijn. Ze voelen zich de hele dag extra groot en bijzonder. En als ze dan aan het eind van de dag ook nog eens een mooie sticker krijgen, kan hun dag natuurlijk helemaal niet meer stuk!

HOEKEN EN GROEPEN

Rond kwart over negen begint de speelwerktijd. Er zijn verschillende tafels waaraan de kinderen aan de slag kunnen, bijvoorbeeld met een tekening, een plakwerkje of een puzzel. Ook kunnen ze het digibord gebruiken, voor talloze leerzame en leuke spelletjes en werkjes. Daarnaast zijn er verschillende ‘hoeken’ waarin de kinderen kunnen spelen, zoals een huishoek, een leeshoek, een taal-/schrijfhoek, een bouwhoek, een winkeltje en een zand-/ watertafel.

FRUIT ETEN

Als alle spullen weer netjes zijn opgeruimd, is het rond 10.15 uur tijd om wat te eten en te drinken in de kring. De meeste scholen willen graag dat je je kind fruit meegeeft. Dat is gezond en je kind krijgt er weer lekker veel energie van.

BUITENSPELEN

Na het eten en drinken is het tijd om te spelen. Met mooi weer gaan de kinderen natuurlijk naar buiten. Als het te slecht weer is, kunnen ze zich lekker uitleven in het (speel) lokaal.

SPEL

Na het buitenspelen doet de leerkracht samen met de kinderen een taal- of rekenactiviteit: praten over een verhaal, oefenen met woorden en letters, zingen, tellen, versjes leren, en ga zo maar door… Daarna zit de ochtend er alweer op. Vaak zingen de kinderen een liedje om de ochtend af te sluiten.

LUNCH

Als je kind tussen de middag overblijft, gaat het nu eten en drinken en lekker even spelen.

WERKEN

’s Middags verzamelen de kinderen zich weer in de kring. Vaak worden er een paar liedjes gezongen, waarna de kinderen aan het werk gaan aan de tafels en in de hoeken. Ook kunnen zij een werkje uit de kast pakken. Na het werken mogen de kinderen nog eventjes buitenspelen, maar dan zit de schooldag er echt op. Morgen is er weer een dag!