SBO de Piramide

benut de talenten en mogelijkheden van iedere leerling!

Vandaag maken we een lekkere lunch met de juf.

Wij gebruiken de sterke kanten, mogelijkheden en motivatie van leerlingen om vaardigheden op alle gebieden te ontwikkelen. Er is een evenwicht tussen het begrijpen van leerlingen en het stellen van eisen. Wij hebben hoge verwachtingen en willen het maximale uit leerlingen halen.

ONZE DIDACTISCHE UITGANGSPUNTEN

Wij zijn ambitieus en leggen de lat hoog. Dit betekent dat wij een aantal belangrijke uitgangspunten hanteren om het maximale uit leerlingen te halen. De belangrijkste zijn:

  • Kinderen kunnen en willen niets anders dan leren;
  • Kinderen leren als iets betekenis voor hen heeft;
  • Kinderen kunnen keuzes maken en ervoor staan.

Wij sturen op basisvaardigheden (taal, rekenen en lezen), omdat wij ervan overtuigt zijn dat deze leerlingen een grotere kans van slagen in de samenleving hebben als zij deze beheersen. Om optimaal aan de leerbehoeften van onze leerlingen tegemoet te komen maken wij gebruik van Ateliers. Op onze school leren kinderen koken in het kookatelier, omgaan met techniek in het techniekatelier of omgaan met kunst in het kunstatelier. Kinderen kunnen hier hun talenten verder ontwikkelen en passen de basisvaardigheden toe, die zij ’s ochtends hebben geleerd. Zo maken wij leren, voor onze leerlingen, betekenisvol.

ONZE PEDAGOGISCHE UITGANGSPUNTEN

Wij beschouwen onze school als een samenleving in het klein. Dit betekent voor de manier waarop we in onze school met elkaar willen omgaan:

  • Ik leer met en van jou; jij leert van en met mij; wij leren van elkaar.
  • Ik help jou; jij helpt mij; wij helpen elkaar.
  • Ik zoek samen met jou voor elk probleem een oplossing; jij zoekt samen met mij voor elk probleem een oplossing; wij zoeken met elkaar voor elk probleem een oplossing.

Hierbij zijn luisteren naar elkaar en rekening houden met elkaar belangrijke voorwaarden. Als wij ons hieraan houden, creëren wij met elkaar een veilige omgeving voor iedereen.

“DE DAG VAN MEREL UIT DE EINDGROEP” (EEN LEERLING VAN DE PIRAMIDE)

“Het is vrijdag en de dag is begonnen, we beginnen altijd met stillezen. Het is dan erg rustig in de klas waardoor kunnen we de dag ook rustig beginnen. We gaan hierna tutorlezen, (dan ga je samen met iemand lezen). Met rekenen beginnen we (bijna) altijd met een spelletje. En met buitenspelen wordt er heel weinig ruzie gemaakt. Door AVI-lezen haal ik veel sneller hogere niveaus. Dan is het tijd voor spelling daar word ik steeds beter in. Techniek is het leukste van de dag, want dan kan je van alles bouwen. In de grote pauze mogen we steppen, voetballen en basketballen. We gaan eten, we mogen dan een tosti maken. Met woordenschat leer ik veel nieuwe woorden. Aan het einde van de dag ruimen we samen op. De leraren proberen de lessen altijd zo leuk mogelijk te maken. Ik zeg je als je op de Piramide gaat krijg je daar geen spijt van!”

LEER/ONDERWIJSBEHOEFTE EN PERSPECTIEF

In het kader van Passend Onderwijs maken voor elke leerling een onderwijs of ontwikkelingsperspectief. Dit perspectief geeft aan welk uitstroom niveau (bijv. VMBO) past bij een leerling en wat wij gaan doen om dit doel te bereiken of om aan leer- en onderwijsbehoeften te voldoen. Vanaf groep 6 bepalen wij het uitstroomperspectief. Het OPP en perspectief wordt natuurlijk besproken met ouders. Om onze leerlingen optimaal te volgen maken wij gebruik van toetsen uit onze methodes en het CITO-LOVS.

Nodig in het techniekatelier: (een plannetje van mijzelf)

  • Hout (4 plankjes)
  • Hout (4 plankjes)
  • Schroeven (8)
  • Schroevendraaier en zaag
  • Bouwtekening van het vogelhuisje
  • Ik ga dit maken met: Amber