Op het JongLeren leren de kinderen al jong wie ze zijn en wat ze allemaal kunnen! Rekenen, lezen en taal leren de kinderen van hun leerkracht en van elkaar. Ook leren ze dan sociale vaardigheden op natuurlijke en gestructureerde wijze. Het hele jaar werken de kinderen met thema’s. Daar gaan de kinderen enthousiast mee aan de slag in zes ateliers: wereld, taal, rekenen, kunst, drama-muziek en wetenschap-techniek

LEREN

Kinderen komen op school om te leren, niet alleen de bekende schoolvakken, zoals rekenen, taal, lezen en schrijven, maar nog veel meer! Ze leren wie ze zijn, wat ze kunnen, waar ze goed in zijn en wat ze beter samen kunnen dan alleen. Ze worden nieuwsgierige, creatieve mensen met zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en veel initiatieven net als de jongleurs in een circus. Deze leerhouding kan een leven lang mee. We beginnen elke dag met lessen. Hierbij gaan we uit van wat uw kind al kan en wat hij nodig heeft. Doelgericht gaan we samen aan de slag! De juf of meester heeft hierbij een leidende en sturende rol.

THEMA’S

De kinderen werken het hele jaar door aan 5 thema’s. Elk jaar werken ze aan geschiedenis, aardrijkskunde, techniek, cultuur en natuur. Dit doen we met de hele school steeds 8 weken lang. Ouders zijn welkom in de school. Ze dragen vaak bij aan de thema’s met ideeën, vak-kennis, boeken, activiteiten, lessen en uitstapjes. De kinderen ronden het thema af met een fantastische presentatie, die zeer druk bezocht wordt. De hele school bruist dan. We zijn allemaal trots en voldaan!

ATELIER-WERK

Na de lessen gaan de kinderen lekker aan de slag in ateliers. De leerkrachten ontwikkelen zelf allerlei activiteiten, proefjes, onderzoeken en spellen om de kinderen te helpen hun kennis toe te passen in de praktijk. Het ene kind leert graag uit een boek, een ander werkt liever met haar handen, een derde leert met vallen en opstaan. Er zijn groepjes die samen een presentatie maken voor hun groep met behulp van nieuwe media of ze gaan juist aan de slag met drama of dans. De kinderen zelf hebben vaak ook mooie ideeën. De juf of meester heeft hierbij een coachende, begeleidende en stimulerende rol.

NATUURLIJK SOCIAAL

Op een schooldag zijn er tal van natuurlijke momenten om sociale vaardigheden te oefenen. Dit combineren we handig met het leren met je hoofd door het samen te doen. Een voorbeeld: drie kinderen krijgen samen een spellingsoefening. Ze gaan om de beurt, geven complimenten, vragen elkaar om hulp, geven feedback, zorgen voor het materiaal en zijn verantwoordelijk . Zo leren ze veel tegelijk: spelling en sociale vaardigheden en het is nog leuk ook.

De pijlers van onze school:
-kennis verwerven
-kennis toepassen
-sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden.

Het JongLeren staat voor:
-leerlingen die jong en leergierig zijn
-bevlogen leerkrachten
-de kunst van alles in balans brengen
-veel geduld, oefening, doorzettingsvermogen
-trots laten zien wat je kunt