Identiteit
Keuze voor interconfessioneel onderwijs is vanzelfsprekend; een kind staat immers tussen(inter) de verschillende levensovertuigingen (confessies) in. Behalve het individuele en gedifferentieerde leerstofaanbod, willen we dat leerlingen interactieve vaardigheden ontwikkelen en deze vanzelfsprekend gaan vinden.
Kenmerken:
- Wij inspireren elkaar en helpen elkaar gericht te blijven op wat er wezenlijk toe doet.
- Wij vinden het belangrijk dat de school een gemeenschap is, waar we kennis kunnen maken met verhalen, inspirerende personen en kunstwerken uit diverse culturen; waar kinderen en volwassenen samen leven, leren, vieren en zich inzetten voor anderen.
Confetti … Daltonschool
Op Confetti proberen we de doelstellingen te bereiken middels Daltononderwijs.
Daltononderwijs staat bij velen bekend als een organisatievorm waarin de taak een grote rol speelt. Het taakwerken is een middel om andere belangrijke vormende en opvoedende waarden te bereiken, waarvan de kinderen de rest van hun leven plezier kunnen hebben, zowel bij hun verdere studie als in hun latere beroep en in hun privéleven. In deze afbeelding staan in de cirkel de kernwaarden van ons Daltononderwijs. In de driehoek daar omheen wordt de mensvisie aangegeven die de basis vormt voor deze vorm van onderwijs.
Vertrouwen
Uitgangspunt voor Daltonscholen is, dat je kinderen serieus neemt en dat je hen vertrouwen wilt schenken.
Verantwoordelijkheid
Uit vertrouwen volgt dat je verantwoordelijkheid moet durven geven. We willen het kind leren verantwoordelijkheid te nemen voor (een deel van) het eigen leren, de schoolomgeving, de medeleerlingen.
Verantwoording
In onze school is het standaard, dat je verantwoording aflegt over wat je hebt gedaan en dat je probeert te leren van je succes en van je fouten.
Daltonprincipes (1 t/m 6)
1. Vrijheid
Vrijheid is eigen keuzes maken en eigen wegen vinden: het organiseren van het taakwerk. Vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren.
2. Zelfstandigheid
Zelfstandig leren en werken op een daltonschool is actief leren en werken.
3. Samenwerken
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken.
4. Effectiviteit/ doelmatigheid
Daltononderwijs kenmerkt zich door een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen.
5. Reflectie
Iedere leerling leert te reflecteren op zijn handelen (wat ging goed/ minder, hoe kan dat anders) Ook leerkrachten reflecteren op hun professioneel handelen.
6. Borging
Daltonscholen borgen hun kernwaarden door middel van een planmatige zelfevaluatie en visitatie.
Bezoek onze website voor verdere informatie of bezoek de scholen pagina voor meer scholen in Arnhem.